Det är frustrerande när SIM-kortet inte fungerar. Här är några steg du kan prova för att lösa problemet:
Kontrollera att enheten inte är operatörslåst: Då får du oftast ett meddelande "Ogiltigt SIM-kort" Om din telefon är låst till en viss operatör kan det vara orsaken. Kontakta din operatör för att låsa upp den.
Kontrollera att ditt abonnemang är aktivt: Logga in på Mina Sidor och kontrollera att ditt abonnemang är aktivt.
Starta om enheten: Många tekniska problem kan lösas genom att helt enkelt starta om enheten.
Ta ut och sätt i SIM-kortet igen: Det kan vara smutsigt eller felplacerat. Ta ut det, torka av det och sätt i det igen.
Kontrollera att SIM-kortet sitter i rätt hållare: Har du flera SIM-kortshållare kan du testa att placera SIM-kortet i den andra hållaren eller säkerställa att SIM-kortet sitter i rätt hållare.
Återställ nätverksinställningarna: Detta kan lösa problem med nätverksanslutningen.
Testa SIM-kortet i en annan enhet: Om du har en annan telefon/enhet tillgänglig prova SIM-kortet i den för att se om du får kontakt.
Om inget av ovanstående fungerar så kan du kontakta oss på felloservice. För att underlätta och snabba på din felsökning, skriv gärna att du testat ovanstående.