Börja med att kontrollera så att ditt abonnemang är aktiverat för utlandstrafik via Mina Sidor > Hantera mitt abonnemang. Där kan du enkelt se om ditt abonnemang är spärrat eller inte.
Har du nyligen ändrat ”Spärra trafik i utlandet” på Mina Sidor kan du behöva avvakta en stund innan du provar igen. Det kan ta upp till ett par timmar innan abonnemanget kommer helt igång utomlands efter att spärren är borttagen.
Är utlandstrafik aktiverat via Mina sidor och du har aktiverat Data-roaming i din telefon men det fungerar inte trots allt?
Då rekommenderar vi att du startar om din telefon. OBS! när du startar om din mobil kan du behöva skriva in din PIN-kod. Om du skriver in fel PIN-kod tre gånger behöver du din PUK-kod.
Om du är osäker på vad din PIN-kod är, rekommenderar vi dig att loggar in på Mina Sidor. först för att skriva ner din PUK-kod, så du har den tillgänglig om du behöver den.
Har du fortfarande tjall på linjen?
Om det inte hjälper med en omstart kan du testa följande:
Om du precis har landat, kontrollera så att du har stängt av flygplansläge (den lilla flygplanssymbolen i din mobil)
Välj nätverk manuellt:
Gå in på Inställningar > Mobilnätverk > Nätverksoperatörer > stäng av Välj automatiskt.
Vänta lite så får du upp en lista med tillgängliga operatörer. Välj valfri operatör i listan, ibland kan man behöva testa olika operatörer.
Obs! Det kan ta någon minut innan telefonen kopplar upp sig, så avvakta lite innan du testar med nästa. (Glöm inte att ställa tillbaka mobilen till automatisk när du kommer hem igen för att få täckning på din telefon hemma i Sverige.)
Om det fortfarande inte fungerar att ringa kan du ta ut SIM-kortet, starta om mobilen och sedan sätta tillbaka SIM-kortet igen. Upprepa därefter steg 2.
Fungerar det ändå inte, är du varmt välkommen att kontakta oss på Felloservice så ser vi till att få ordning på inställningarna.