Börja alltid med att starta om din mobil.
OBS! När du startar om din mobil kan du behöva skriva in din PIN-kod. Om du skriver in fel PIN-kod tre gånger behöver du använda dig utav PUK koden.
Om du är osäker på vad din PIN-kod är, rekommenderar vi dig att loggar in på Mina Sidor först för att skriva ner din PUK-kod, så du har den tillgänglig om du behöver den.
Om det inte hjälper med en omstart kan du testa följande:
Om du precis har landat, kontrollera så att du har stängt av flygplansläge (den lilla flygplanssymbolen i din mobil).
Kontrollera så du har aktiverat data-roaming i din mobil.
Gå in på mobilens Inställningar > Mobilnät/Mobila nätverk > Slå på Data-roaming.
Hur du gör detta kan skilja sig lite åt mellan olika märken och modeller.
Hittar du inte denna inställning i din mobil, kan du följa våra steg för steg-instruktioner med tydliga bilder för de vanligaste mobilerna för att aktivera data-roaming här
Dubbelkolla så att inte funktionen ”Spärra trafik i utlandet” är aktiverad. Den inställningen finns på Mina Sidor.
Betalar du ditt abonnemang med kort så är roaming inte alltid aktiverat på ditt abonnemang från start.Tänk på att om du öppnar spärren när du är utomlands kan det flera timmar innan abonnemanget hoppar igång och du kan surfa. Detta är väldigt vanligt att det blir så om abonnemanget varit spärrat. Avvakta och starta om telefonen med jämna mellanrum, du behöver också göra steg 4 nedan.
Om det fortfarande inte kommit igång inom ett dygn kontakta felloservice.
Välj nätverk manuellt:
Så här letar du efter en operatör:
Samsung: Inställningar > anslutning > mobilnätverk > nätverksoperatörer > Stäng av automatiskt
iPhone: Inställningar > mobilnät > val av nätverk > Stäng av automatiskt
Xiaomi: Inställningar > SIM-kort & mobila nätverk > SIM > Mobila nätverk > Avaktivera "Välj nätverk automatiskt.
Det är tyvärr inte alla operatör som fungerar, så testa dig gärna genom listan tills du hittar en som fungerar. Ibland står det “förbjudet” bakom operatören, det gör ingenting, du kan ändå välja den.
Obs! Det kan ta någon minut innan telefonen kopplar upp sig, avvakta innan du testar med nästa.
(Glöm inte att ställa tillbaka mobilen till automatisk när du kommer hem igen för att få täckning på din telefon hemma i Sverige.)
Om det fortfarande inte fungerar att ringa kan du ta ut SIM-kortet, starta om mobilen och sedan sätta tillbaka SIM-kortet igen. Upprepa därefter steg 4.
Kom ihåg: Har du nyligen ändrat ”Spärra trafik i utlandet” på Mina Sidor kan du behöva avvakta några timmar innan du provar igen.
Fungerar det forsatt inte? Då är du varmt välkommen att höra av dig till Felloservice så hjälper vi dig vidare.