Det händer ofta att man läser om konsumenter som varit utomlands och kommer hem till den otrevliga överraskningen av en skyhög mobilfaktura.
På Fello vill vi förhindra detta och har därför gjort en checklista inför er utlandsvistelse så ni kan undvika otrevliga fakturor och istället minnas utlandsvistelsen på bästa sätt.
1) Stäng av mobildata och data-roaming på din mobiltelefon och använd enbart Wifi vid internetåtkomst. Om du vill använda mobildata utomlands kan du i vissa länder köpa ett datapaket. Priserna för dessa paket hittar du här.
2) Kolla upp vad det kostar att ringa och SMS:a till och från din destination här.
3) Vissa nummer kan ha en taxa på sig. Dessa ingår inte i de fria samtalen/SMSen. Detta kan exempelvis vara hyrbilsföretag, flygbolag, banker med mera. I vissa fall står det att dessa är kostnadsfria - detta är ifrån inhemska telefonnummer.
4) Stäng av Röstbrevlådan. Åker du till ett land utanför EU/EES så debiteras du för alla samtal som kommer till röstbrevlådan. Du kan stänga av röstbrevlådan genom att logga in på Mina Sidor och välja Hantera mitt abonnemang.
5) Tänk på att sätta din telefon i flygplansläge om du befinner dig till havs, eftersom du annars kan kopplas upp mot en satellit om inget nät från fastlandet är tillgängligt. Satellituppkoppling kan vara väldigt kostsamt för dig.
6) Håll extra koll på ditt abonnemang om du befinner dig nära landgränser. Det kan hända att du kopplas upp mot en mast i ett annat land där roaming kostar mycket mer än i det land du befinner dig i. Detta kan t.ex förekomma om du reser till Cypern och har fri roaming men åker nära den turkiska gränsen. Då kan din telefon koppla upp sig mot turkiska master och detta är inte fritt.
Om du vill komma i kontakt med oss på Felloservice från utlandet ringer du nummer + 46 770 33 22 22
Vi har även samlat information på sidan "Res med Fello" som kan vara bra att läsa igenom.